Yağlı Boya

Yağlı boya çizim tekniği ve kullanılan malzeme önerim Merhaba arkadaşlar biraz da yağlı boya tekniğinden ve malzemelerinden bahsedeceğim yine ressam sepeti.com yani benim web sitemde profesyonel usta ressamlardan aldığım setler hepsi olacak. Hayatında ilk defa yağlı boya çalışacak olan arkadaşlar için ilk etapta çok zormuş gibi gelebilir. Bütün eğitimler de olduğu gibi bunun da belli bir süreci vardır tamamen sizlerin Azmi verdiği süreyle ve sevmesi ile alakalı Bu süre değişebilir. Birçok kursiyer bir ayda çok çok iyi seviyelere gelebiliyor bazı kursiyerler de az zaman veriyor umutsuzluğa kapılıyor yavaştan yapıyor birkaç ay bulabilir ama herkesin yapabileceği bir teknik aslında. Yağlı boyanın kendi içinde basit pratik teknikler ile geçişleri çok daha yumuşak ve kolay hale getirebilirsiniz. Yani burada kastettiğin kendi tekniklerinizi de oluşturabilir geliştirebilirsiniz. Bütün kurslarında hemen hemen hepsinde söylediğim şudur ben elimden geldiği kadar öğretmeye çalışıyorum Ama sizler de kendini yeni teknikler geliştirip bunlara ekleyebilirsiniz bu şekilde davranırsanız gelişmemiz muhakkak daha güzel olur. Yağlı boya tekniğinin de kendi içinde kuralları var doğru malzemeler var okul seviyesi amatör seviye ve profesyonel seviye diye. Tabii malzeme fiyatları da bununla orantılı. Bir de herkesin kendi sevdiği ile tren vardır bir kısım kirada çizmeyi sever bir kısım kanvas bir kısım tuval. Çünkü bundan 100 yıl önce herkes tuvale yani bez üzerine çalışmak vardı bir de bezler astarlanır üzerine yağlıboya çalışılır diyor ama artık günümüzde tuvale yakın kağıtlar da var kanvası zaten biliyorsunuz bunlara da yağlı boya çalışmaları yapılabiliyor. Örneğin şu an öyle kağıtlar var ki daha doğrusu tabaka diyelim tabakanın üzerindeki kağıt dokusu harika bir tuval gibi ve esneklik de olmadığı için çok daha başarılı ve güzel çalışmalar yapılabiliyor. Ben mi sıraya çok gergin tuval severim ya da tabaka şeklinde yani tabaka dediğimiz birkaç milimlik sert bir tabaka düşünüp tahta gibi üzerinde de tuvale benzeyen bir kağıt var dokusu da tuvalin aynısı esneme olmadığı için harika çalışmalar yapılabiliyor. Bu tabaka kağıtları da sayfamda bulabileceksiniz akrilik yapılır sulu boyada yapılır yağlı boyada yapılır. Ben kağıtların özellikle kategorize edilmesini sevmiyorum mesela arches kağıt vaf Yaklaşık 300 gram (sıcak press)ve yukarısı suluboya diye üretiliyor aslında hem kuru boya hem de karakalem çalışmaları çok güzel olabiliyor. Benim sizlere tavsiyem onu ne amaçla üretildiğinden çok sizin işinize hangisi yarar o önemli. Hemen bir örnek vereyim dünyanın en güzel karakalem çalışmaları suluboya kağıtlarına yapılıyor. Bu sebeple hiçbir zaman başlıkları kullanıldığı amacın türüne takılmayın onları deneyin elinize fırça alın kalem olan kağıtları bir kenarı dönerseniz istediğiniz görüntüyü varsa ne amaçla üretildiği çok da önemli değil. Zaten buradaki bilgilerde satılan ürün nerede benim çoğunu de ne diyeyim Çok güzel sonuçlar elde ettiğim malzemeler. Yağlı boya tekniğinde ki önemli konulardan bir tanesi de fırça ve fırçanın tutuş şekli diye söylenir bu konuda da ben serbest bırakıyorum normalde söyle lan fırça kağıda 90 derece dik açıyla çalışılır ama bunu 70 yapsanız hiçbir sakıncası yok sadece fırçanın ucu kesik uçlu olabilir kedidili ya da çapraz kesilmişse o zaman elinizin kağıttaki açısı fark edebiliyor mesela çapraz şekilde kesilmiş bir fırçayı biraz daha iyi bir şekilde tutabiliyorsunuz o aslında kağıda dik oluyor gibi. Yine de tamamen elinizin ağırlığı çizilecek zemine uyguladığınız basınç buna göre fırça tutuşunu ayarlayabilirsiniz örneğin 5 kilo kolu olan bir ressamla 30 kilo konu olan bir ressamın fırçayı tutuşu basıncı tabii ki görmüştü farklı olur. Fırçaların Bir de yönü önemli örneğin boya aldınız sağa doğru devam ediyorsanız elde ettiğiniz görüntü farklı olur aynı fırçayı sola doğru getirirsiniz farklı olur bunu çizeceğiniz alanın yani referans görüntülü durumuna göre ayarlarsınız. Yani fırçanın boya tuttuğu yerler az tutan yer çok tutan yer saçılmış fırça kılları çizimleri bazen batırabilir dikkat edin. Yine boya fırça ilişkisinin en önemli alıcılarından bir tanesi incelticiler terebentin resim ya tiner gibi bu ilişkiye de dikkat etmek gerek. Tabii en önemli mesele yağlı boyada renklerin karışımı bunun için sizlere tavsiyem arkadaşlar boş kağıtlarda denemeler yapıyorum bazen notaların bazen zihninize kazırsanız zaten unutulmuyor. Benim sizlere tavsiyem aşırı karıştırmayın. Bir de boyadan tasarruf etmeye çalışırsanız eseriniz amatör olur Ayrıca bazen boyanın kuru olması çok önemli bazen kurumadan geçişler yapmanızda önemli ona dikkat edin. Tabiatın kuruduktan sonra akrilik ile küçük detayları yapabilirsiniz. Palet bıçağı önemsiz gibi gözükse de arkadaşlar siz de bulunsun çatal bıçak neyse bunu yerini tutmuyor. Sadece boya karıştırmak için değil bazen harika oruç tutar ve görüntüler ortaya çıkarır ve çeden daha etkili olduğu yerler vardır. Palet bıçağı özellikle dokusal ve öngörülemeyen burçlar yapmak için kullanışlıdır mesela dağlardaki karları yaparken gibi. Malzeme listem de güzel iyi arkadaşın Cemil aslan yüz binlerce takipçisi olan bir arkadaş ondan özellikle bir set istedim set halinde onu da alabileceksiniz. Zaten malzemelerin küçük videolarını açıklama kısmına da ekleyeceğim. Yağlı boya tekniğinde taslak çıkarmak çok önemli çünkü kalın demirlere yapıldığı için ön ışıklı bir masada taslak çıkaramazsınız yine karelere bölme yöntemi karbon yöntemi de olur fakat çok zor uygulaması ama tabaka yağlı boya zeminlere olur karbon. Yağlı boya için özellikle portre çalışmalarında projeksiyon rakipsiz bir yöntemdir manzara resimlerinde gerek yok ezbere yapılabilir ama portre gibi minik sapma larla güzel bir görüntüye engelleyecek durumlarda projeksiyon ile taslak çıkarmak çok profesyonel bir iş. Günümüzde üretilen malzemeler o kadar kullanışlı ve profesyonel ki aslında bu nesil çok şanslı çünkü eski zamanlara baktığımız zaman hem taslak çıkarma zordu boyaları elde etmek fırçaları elde etmek oysa günümüzde hem hayvan kıllarından yapılan fırçalar hem de onlara çok yakın çok güzel sonuçlar veren sentetik fırçalar üretilebilmektedir. Yine aynı şekilde tuval olayı da öyle. Mehmet Emin Doğan